سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مینی چیلر چیست؟

 

مینی چیلر

مینی چیلر

مینی چیلر ها، دستگاه هایی هستند که با استفاده از سیستم تبرید باعث خنک شدن آب می شوند و این آب خنک برای استفاده در سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود. مینی چیلر ها همان طور که اسم آن ها پیداست، نوع کوچک شده و کم ظرفیت چیلر ها هستند و برای ساختمان ها و ویلا ها و همچنین ادارات و برخی واحد های صنعتی مورد استفاده هستند.

دستگاه مینی چیلر با عنوان چیلر های خانگی و یا چیلر های آپارتمانی هم شناخته می شوند و جزء سیستم های رفاهی برای مصارف مسکونی محسوب می شوند.

مشخصات فنی مینی چیلر

بدنه مینی چیلر : ساخته شده از پروفیل های آهنی گالوانیزه با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک.

کمپرسور : استفاده از دو دستگاه کمپرسور حلزونی.

کندانسور : استفاده از دستگاه کندانسور هوایی دو مداره با کویل های مسی و فین های آلومینیومی.

فن کندانسور : دارای الکتروفن بالانس شده به روش استاتیکی و دینامیکی و الکتروموتور از نوع سه فاز و متناسب کار در دمای بالا.

اواپراتور : یک دستگاه اواپراتور دو مداره ساخته شده از کویل های مسی و پوسته فولادی به صورت 2 پاس با راندمان انتقال حرارت بالا و همراه با عایق مخصوص مبدل های حرارتی.

شیر انبساط : استفاده از دو عدد شیر انبساط مکانیکی یا الکتریکی.

کنترلر فشار : دارای کنترلر فشار رانش و مکش.ذ

شیر آلات : دو سری شیر برقی، شیر دستی، سایت گلاس و شارژینگ مبرد.

مزایای استفاده از مینی چیلر

کاربری فراوان در ساختمان های کوچک و آپارتمان های متوسط

قابلیت جا به جایی، حمل و نصب آسان به دلیل ابعاد و اندازه کوچک، وزن پایین و ظرفیت های پایین

نصب به طور مجزا در هر واحد

لوله کشی جداگانه برای هر واحد به هر فن کویل

تفکیک مصرف انرژی واحد های مسکونی و اداری

استفاده از مینی چیلر به صورت هیت پمپ و تامین سرمایش و گرمایش از طریق این سیستم

در ابتدای هر فصل، هر واحد به صورت مجزا می تواند اقدام به خاموش و روشن کردن دستگاه نماید و به صورت مجزا از تعمیرات و نگهداری استفاده نماید.

استفاده از کندانسور هوا خنک که موجب کاهش سطح صدای منتشر شده در دستگاه و کاهش مصرف برق می شود.

با استفاده از سیستم لوله کشی، آب سرد مورد نیاز را می توان به فضا های دور تر رسانده و محدودیت طول لوله در صورت عایق کاری مناسب به حداقل می رسد.

کاهش مطرف برق با مینی چیلر

راه کار های متنوع و متعدد دیگری برای کاهش مصرف برق و جریان مصرفی مینی چیلر همچون استفاده از کمپرسور مجهز به اینورتر، استفاده از درایو اینورتر فن و ... وجود دارد. که به دلیل افزایش غیر موجه قیمت مینی چیلر به خاطر استفاده از این قطعات و تجهیزات تولید کننده ‌ها و خریداران اقبال کم تری برای استفاده از آن‌ ها نشان می‌ دهند.

ظرفیت واقعی مینی چیلر

فاکتور های مهم در تعیین ظرفیت واقعی مینی چیلر

·         نوع مبرد

·         دمای محیطی

·         غلظت گلیکول

·        ارتفاع از سطح دریا

·        دمای آب ورودی به مینی چیلر

5 تفاوت اصلی چیلر و مینی چیلر

·        بازدهی مینی چیلر نسبت به چیلر های مرکزی بزرگ، کم تر است.

·        قیمت مینی چیلر نسبت به چیلر مرکزی با ظرفیت برودتی یکسان، بیشتر است.

·        هزینه و زمان تعمیر و نگه داری چندین مینی چیلر از یک دستگاه چیلر مرکزی بیشتر است.

·        استفاده از مینی چیلر باعث استقلال هزینه های تهویه مطبوع در هر واحد مسکونی می شود.

·   در ساختمان های بزرگ که تعداد واحد های زیادی دارند، نمی توان از تعداد زیادی مینی چیلر استفاده کرد و بهتر است از یک چیلر مرکزی در این ساختمان ها استفاده شود.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپیلت

در واحدی از یک ساختمان که متراژ زیادی دارد، به کار گیری تنها یک دستگاه داکت اسپلیت جوابگو نیاز آنجا نخواهد بود و باید یونیت داخلی و خارجی دیگری نیز تعبیه شود.

با در نظر گرفتن این موضوع که باید حد اکثر فاصله بین یونیت داخلی و خارجی رعایت شود. پیش بینی فضایی برای نصب یونیت خارجی، محدودیت هایی را برای اجرای داکت اسپلیت به دنبال دارد. به خصوص در ساختمان هایی که تعداد واحدشان زیاد باشد. محدودیت هایی که در صورت استفاده از کولر گازی (اسپلیت) به مراتب بیشتر خواهد شد. اما با وجود یک سیستم مرکزی همانند چیلر به همراه فن کویل ها اساسا چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت.

در سیستم داکت اسپلیت، امکان کنترل مستقل دما در اتاق یا فضا های مختلف ساختمان وجود ندارد، چرا که تمامی فضا ها از هوای خروجی یک یونیت مشترک تغذیه می شوند.در شرایطی که با وجود سیستم چیلر و مینی و فن کویل ها این امکان وجود دارد که دمای هر فضایی را متناسب با کاربری و نیاز افراد ساکن در آن فضا کنترل کرد. البته این در حالی است که در صورت استفاده از داکت اسپلیت می توان به کمک سیستم دمپر های موتور دار با تغییر حجم هوای ورودی به هر فضا، کنترل دمای جداگانه ای اعمال کرد. هر چند که به نظر می رسد قیمت تمام شده چنین سیستم هایی خیلی مقرون به صرفه نباشد.

مصرف انرژی یکی دیگر از تفاوت های مینی چیلر و داکت اسپلیت می باشد. با توجه به سیستم داخلی و عملکرد این دو دستگاه می توان فهمید که مینی چیلر برای سرد و گرم هوا نیاز به مصرف آب دارد. اما برای کارکرد داکت اسپلیت در تابستان و زمستام نیز به مصرف بالای انرژی نیاز می باشد.

با توجه به مصارف و هزینه بالای انرژی و افرایش هر روزه آن در کشور ما، می توان نتیجه گرفت که استفاده از مینی چیلر به دلیل مصرف آب، مقرون به صرفه تر از سیستم داکت اسپلیت می باشد.

مقایسه مینی چیلر و دستگاه وی آر اف

قیمت اولیه سیستم های سرمایش و گرمایش وی آر اف نسبت به سایر سیستم ها همانند چیلر و موتورخانه بالا تر است. (البته این مقایسه صرفا شامل هزینه اولیه خرید تجهیزات نمی باشدو هزینه های سنگین اجرایی سیستم لوله کشی های وی آر اف را نیز شامل می شود) و این سیستم باید با توجه به منابع انرژی موجود، متراژ پروژه و ... به صورت کارشناسی شده انتخاب شود.

هزینه لوله کشی های سیستم وی آر اف در حدود 30 تا 35 درصد قیمت تجهیزات نصب شده می باشد که در هنگام انتخاب این سیستم ها باید جزء هزینه های اولیه لحاظ شود. این در صورتی است که هزینه لوله کشی در سیستم مینی چیلر و فن کویل حدود 15 تا 20 درصد قیمت تجهیزات نصب شده می باشد که اقتصادی تر از قیمت سیستم وی آر اف می باشد.

در صورت کوچک ترین نشتی گاز در مسیر لوله کشی، کل سیستم دچار مشکل می شود. (به دلیل عدم توازن و فشار گاز درون شاخه ها) و فرایند تولید سرما جهت کلیه یونیت های داخلی دچار اختلال می شود. پیدا کردن نشتی لوله مسی بسیار سخت و هزینه بر است چرا که مبرد های نورد استفاده در سیستم وی آر افبدون بو و بدون رنگ می باشند و احتمال تخریب جهت مشخص شدن محل نشت و عیب یابی لوله مسی صدمه دیده بسیار زیاد است و باید آن قسمت که دچار نشتی شده است را تعویض نمایید.

عدم امکان جا به جایی یونیت داخلی وی آر اف از بزرگ ترین معایب این سیستم می باشد. (با کوچک ترین تغییر، فشار درون شاخه ها به هم می ریزد و باعث اختلال در تولید سرمایش در تمام یونیت های داخلی می شود.) چرا که معمولا مصرف کنندگان پس از خرید ساختمان از سازنده اقدام به تغییر فضا ها می نمایند. این جا به جایی در ادارات، شرکت ها و فروشگاه ها تقریبا اجتناب ناپذیر می باشد و مصرف کننده با یک مشکل بسیار حاد رو به رو می شود. در صورتی که در سیستم مینی چیلر هوا خنک مصرف کننده به راحتی قادر به جا به جایی و حتی تعویض نوع فن کویل خود می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت:

در پروژه های بزرگ بدون شک اقتصادی ترین سیستم تهویه مطبوع مرکزی، سیستم مینی چیلر و فن کویل می باشد. لوله کشی در سیستم مینی چیلر و فن کویل از سیستم وی آر اف کم هزینه تر و در مقابل صدمات فیزیکی مقاوم تر می باشد.

سیستم مینی چیلر به دلیل سادگی دارای هزینه های تعمیر و نگهداری پایین تری نسبت به سیستم های وی آر اف مرکزی می باشد.

متوسط طول عمر سیستم اسپلیت مرکزی وی آر اف حدود 15 سال و متوسط طول عمر مینی چیلر و فن کویل حدود 25 سال می باشد.

چند دلیل که باید از مینی چیلر استفاده کنیم:

به دلیل کوچک تر بودن مینی چیلر ها، به راحتی می توان در هر جای ساختمان از آن ها استفاده کرد.

با توجه به این که مینی چیلر ها اندازه کوچکی دارند، ظرفیت تبریدی محدود تری داشته و تا ارتفاع خاصی عمل سرمایش و گرمایش را ممکن می سازند، یکی از دیگر عواملی است که این دستگاه ها را دوستدار محیط زیست می کند.

به دلیل کم تر بودن قطعات و کوچک تر بودن این سیستم، نصب، حمل و نقل و تعمیر آن ها نیز ساده تر خواهد بود.

از آنجا که مینی چیلر ها، به صورت هوا خنک وارد بازار می شوند و فاقد برج خنک کننده (کولینگ تاور) و پمپ آب در کندانسور هستند، قیمت پایین تری را نیز متوجه خود می کنند و همچنین موجب صرفه جویی چشم گیر دستگاه در مصرف آب و انرژی الکتریکی نیز خواهد شد.