سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عملکرد برج خنک کننده در سیستم تبرید

 

برج خنک کننده

برج خنک کننده

برج خنک کننده یا کولینگ تاور وسیله ای است که در زمینه های مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دسته‌ بندی برج‌ های خنک ‌کننده بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت می ‌گیرد. متداول ‌ترین گونه ‌های برج خنک ‌کننده بر اساس مکانیسم‌ های جا به‌ جایی طبیعی و جا به ‌جایی اجباری و ساختار هزلولی تقسیم‌ بندی می‌ شوند. از نظر ابعاد و اندازه، برج ‌های خنک‌ کننده دارای انواع مختلفی هستند که متناسب با نوع پروژه انتخاب می شوند.

در سیستم تبرید، برج خنک کننده وظایف و نقش های خاصی را نیز بر عهده دارد. در نتیجه وظیفه برج خنک کننده در سیستم تبرید چیست؟

نقش برج خنک کننده در سیستم تبرید

سیستم خنک کننده آب چیلر برای جدا سازی گرمای سرد و گرم استفاده می شود. قسمت سرد وظیفه تولید آب سرد برای ارائه تهویه مطبوع در ساختمان های بزرگ را بر عهده دارد، در حالی که قسمت گرم به محیط بیرون منتقل می شود.

دستگاه چیلر هنگام کار، به طور مداوم مقدار نسبتاً زیادی گرما تولید می کند. در کنار این چیلر ها، اگزاست فن هایی وجود دارد که تقریباً به اندازه کافی عمل خنک سازی را انجام نمی دهند و در نهایت، منجر به توقف کار دستگاه می شود و حتی در مواردی باعث آتش سوزی می شود. بنابراین، واحد های فعلی استفاده از برج های خنک کننده را برای خنک کردن چیلر انتخاب می کنند.

در چرخه تبادل حرارتی سیستم چیلر آب خنک، برج خنک کننده وظیفه هل دادن مبرد میعانات را به اتمسفر و سپس برگرداندن آب سرد شده به سیستم را بر عهده دارد.

به طور خاص، کاربران باید توجه داشته باشند که ظرفیت برج خنک کننده باید بیشتر از ظرفیت خنک کننده چیلر باشد و منبع آب اضافی برای برج باید عاری از هر گونه آلودگی و pH    متعادلی داشته باشد.

برج خنک کنندهچگونه کار می ‌کند؟

یکی از فرآیند‌ های مورد استفاده در مکانیزم ‌های خنک کننده، خنک کنندگی تبخیری است. این نوع از خنک کنندگی یک پروسه طبیعی است که با تبخیر آب به فضای اطراف، باعث خنک شدن سطح و یا جسم مورد نظر می شود. برای مثال تبخیر آب از سطح پوست و حس خنکی که در اثر این فرآیند پس از خروج از حمام احساس می‌ کنید، نوعی عینی از همین روش خنک کنندگی است. هنگامی که در زیر دوش قرار دارید بدن همواره در تماس با آب است، اما به محض خروج از حمام و قرار گرفتن در معرض هوا، آب روی سطح پوست با استفاده از گرمای بدن شروع به تبخیر شدن می‌ کند و موجب احساس سرما می‌ شود. برج های خنک کننده نیز از چنین مفهومی (خنک کنندگی تبخیری) برای خنک کردن جریان آب استفاده می ‌کنند.

اجزاء مهم برج خنک کننده

اجزاء مهم برج خنک کننده عبارت است از:

·        حوضچه

·        قطره گیر ها

·        فن برج خنک ‌کننده ( برای عبور اجباری هوا)

·        پکینگ یا مدیا (قسمت ‌هایی شبکه ‌مانند برای پخش آب و تبخیر سریع ‌تر)

بزرگ ترین ‌مشکل برج‌ های ‌خنک ‌کننده فرسودگی و خوردگی ‌قطعات در کنار رسوب گرفتگی و آلودگی آب ‌مخزن است و البته نصب آن ها معمولا به فضای زیادی نیاز دارد که باید فضای باز باید و در نتیجه برای صدا و بخار ایجاد شده باید فکری‌ کرد.

موارد استفاده از برج های خنک کننده

برج های خنک کننده عملکرد کاری بالایی را به ارمغان می آورند.

در واقع، هنگامی که ماشین آلات صنعتی به طور مداوم کار می کنند، یک منبع گرمای بزرگ تولید می‌ شود که باعث می‌ شود روغن ماشین آلات به سرعت تمام شود و در نتیجه عملکرد ماشین ‌آلات را تحت تاثیر جدی قرار دهد. بنابراین کاربران باید با هدف کاهش دمای کارخانه و ماشین آلات صنعتی، کارگاه های خود را به دستگاه های خنک کننده ای همچون برج خنک کننده یا کولینگ تاور مجهز کنند.

علاوه بر این، برج خنک کننده همچنین به فرآیند عملکرد دستگاه های صنعتی کمک می کند تا به طور مداوم به خود ادامه دهند تا بهره وری نیروی کار افزایش یابد و سود بالایی برای مشاغل به ارمغان بیاورد.

صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری با استفاده از برج خنک کننده

این تجهیزات علاوه بر کمک به کسب و کار ها در افزایش بهره وری نیروی کار، به محدود کردن خرابی ماشین آلات در کارخانه ها نیز کمک می کنند. در نتیجه، هزینه های نگهداری و تمیز کردن دستگاه ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

سه دلیل برای انتخاب برج خنک کننده برای سیستم تبرید

برای مکان هایی با آب و هوای گرم، مرطوب و خشک همانند خاورمیانه، غرب آسیا و ... برج خنک کننده یکی از راه حل هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. همچنین در تابستان ها نیز این محصول فواید بسیار ویژه ای را به همراه دارد. این تجهیزات دارای راندمان کاری بسیار بالایی هستند، بنابراین می توانند نیاز های خنک کننده کارخانه های بزرگ را به طور کامل برآورده کنند.

استفاده از برج خنک کننده در مقایسه با روش خنک کننده سنتی، پایداری بسیار بالا تری دارد.

برج خنک کننده برای خنک کردن سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود و تأثیری بر تجهیزات اطراف خود نمی گذارد.

برج خنک کننده کدام برند را باید انتخاب کنم؟

برای دستیابی به راندمان خنک کننده بالا، کاربران باید به دنبال محصولات با عملکرد کاری خوب و دوام بالا باشند. علاوه بر این، کاربران باید در مورد عملکرد لوازم جانبی و همچنین مشخصات برج خنک کننده نیز اطلاعات بیشتری کسب کنند تا بتوانند برای جلوگیری از خرید کالا های تقلبی و بی کیفیت، محصولات اصل را انتخاب و تهیه کنند.

امروزه در بازار، برج های خنک کننده با برند های مختلف، علاوه بر مدل ها، ظرفیت ها و قیمت های مختلف، وجود دارند. کاربران می توانند به محصولاتی از برند های معروف مراجعه کنند. از آن جایی که این محصولات بر روی خطوط تکنولوژی مدرن تولید می شوند، ظرفیت آن ها تضمین می شود. علاوه بر این، محصولات با برند های معروف، نقد های خوب بسیاری را از سوی کاربران و همچنین کارشناسان دریافت می کنند.

نکات قابل توجه هنگام انتخاب و خرید برج خنک کننده برای سیستم تبرید

در زمان انتخاب و خرید برج خنک کننده برای سیستم تبرید باید به نکات زیر حتما توجه شود:

·        نوع برج خنک کننده

·        نوع نصب

·        موقعیت جغرافیایی محل و وضعیت آب و هوایی

·        مساحت و شکل معماری محل

·        میزان مصرف انرژی

·        شدت آلودگی هوا

·        بودجه ‌ای که در اختیار دارید

·        هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات احتمالی

بازرسی برج خنک کننده و نکات مهم آن

زمانی که در قسمت هایی از برج خنک کننده که فشار هوا زیاد است کار می کنید، باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را رعایت کرده و از یک داربست مناسب که به سازه برج متصل شده باشد استفاده نمایید، به طوری که مطمئن باشید داربست محکم است و احتمال سقوط وجود ندارد.

برای بازرسی از قسمت های داخل تنوره فن، رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده الزامی است هیچگاه بر روی پره های فن حرکت ننمایید، اگر چه بعضی از انواع فن ها دارای پره هایی از جنس فایبرگلاس می باشد و به راحتی وزن سه تا چهار نفر را تحمل می کند ولی حرکت بر روی پره های فن از لحاظ مسائل ایمنی صحیح نمی باشد و خطرات ناشی از آن متوجه خود فرد خواهد بود.

از محکم بودن جای پای خود، اطمینان حاصل نمایید. همواره برای بازرسی لوور ها و یا پکینگ ها از بالابر های مکانیکی استفاده نمایید و هیپگاه بر روی این صفحات حرکت نکنید زیرا صفحات لوور، در اثر اعمال نیروی وزن یک نفر، ممکن است شکسته شود.

در فصل زمستان باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را در نظر گرفت زیرا هنگامی که هوا سرد می باشد امکان یخ زدگی در تمامی قسمت های برج وجود دارد در زمان بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها به دقت مواظب سر خوردن باشید.

در هنگام شب جهت بازرسی برج خنک کننده به خصوص قسمت های بالایی و سطح فن استک برج، حتما دو یا سه نفر این کار را انجام دهند تا در صورت بروز حادثه برای یک فرد همراهان او، ایجاد حادثه را گزارش دهند، مواظب سایر خطرات مثل برق گرفتگی، کار با تجهیزات مکانیکی، عدم مواجه با آب داغ، حریق در قسمت های برقی و پلاستیکی و به خصوص خطرات تنفسی کار در آن ها باشیم.

در برج خنک کننده چوبی، افرادی که برای بازرسی های معمول از تجهیزات مکانیکی موجود در بخش بالایی برج، بر روی سطح فن دکل حرکت می کنند باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را کاملا رعایت کنند زیرا ممکن است در اثر پوسیدگی، تخریب و یا شکستگی بخشی از چوب ها به داخل برج خنک کننده سقوط می کنند.

با اطلاعاتی که در مقاله فوق به اشتراک گذاشته شده است، امیدواریم با عملکرد برج خنک کننده در سیستم تبرید بیشتر آشنا شوید.