سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

اسمز معکوس    (RO) فرآیندی است که درصنعت از آن برای تصفیه آب، مصارف فرآیند های صنعتی، شیرین کردن آب شور (آب شیرین کن)، تصفیه فاضلاب، بازیافت نمک از فرآین دهای صنعتی و ... استفاده می کنند.

اما اسمز معکوس (RO) می تواند در از بین بردن کلیه جامدات محلول در آب (TDS) و همچنین تری هالومتان ها  (THM’s)، برخی از سموم دفع آفات، حلال‌ ها و سایر ترکیبات آلی فرار (VOC’s)  بسیار مؤثر باشد.لیکن اسمز معکوس (RO) همه آلاینده ‌ها را از آب خارج نمی کند، چرا که گاز های محلول مانند اکسیژن محلول و دی اکسید کربن را نمی تواند حذف نماید.

لازم به ذکر است که به سبب این که از این نوع تکنولوژی اولین بار و عموما برای تصفیه آب شور چاه یا دریا برای خوراک بشر استفاده شده است و در این فرایند شوری آب گرفته شده و به نحوی آب شور به آب شیرین تبدیل می شود، در اصطلاح عمومی به این دستگاه ‌ها، آب شیرین کن نیز می ‌گویند.

در فرآیند اسمز معکوس (RO) غشاهای سلولزی همانند (ممبران)، آب خالص شده را از آب آلوده جدا می کنند (تصفیه آب).

فرایند اسمز معکوس (RO) با ایجاد فشار لازم به سمت غلیظ غشای ممبران (آب شور)، آب تصفیه شده یا خالص شده را به طرف رقیق هدایت می‌کند و ناخالصی‌ های آب نیز از طرف غلیظ آب در غشا رد و دور ریز می شوند. (به عبارتی تنها آب تصفیه شده خالص از لایه های غشاء عبور می کند و مابقی تنها از روی غشای ممبران عبور می‌ کنند.)

اسمز معکوس همچنین به عنوان یک فیلتر با عملکرد فوق العاده بالا، اجازه عبور ذرات بی ‌نهایت ریز مانند برخی از میکروارگانیسم‌ ها را نیز از منافذ غشای ممبران نمی ‌دهد.

ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتیاسمز معکوس

ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس با توجه به ظرفیت اعلام شده از طرف خریدار و همچنین آنالیز آب ورودی دستگاه تصفیه آب صنعتی متفاوت می ‌باشد. کوچک ترین ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی روزانه 5 متر مکعب می باشد و بزرگ ترین ظرفیت آن تا 50000 در شبانه روز می ‌باشد.

این قابلیت وجود دارد که بتوانیم برای شیرین کردن آب دریا نیز از دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس استفاده کنیم ولی معمولا قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی دریایی بالا بوده و قابل مقایسه با آب شیرین کن چاه نیست.

خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی معمولا تی دی اس پایینی دارد و آب سبکی به شمار می آید که ما می توانیم با استفاده از میکس کردن آب ورودی با آب خروجی آن را به آب مد نظر برسانیم به عنوان مثال برای آب شرب تی دی اس را روی عدد 100 تنظیم شود برای دام و طیور رو عدد 300 تنظیم شود و در تاسیسات حساس مثل بویلر نیازی به میکس کردن آب نسیت چون دستگاه تصفیه آب صنعتی حتی دو مرحله‌ ای در بعضی از موارد خاص ما نیاز به آب با تی دی اس زیر یک داریم که در این موارد ما از آب شیرین کن دو مرحله ‌ای استفاده می کنیم که آب شیرین مرحله دوم آب تولید دستگاه تصفیه آب صنعتی اول را به عنوان آب خام وارد می کند. در پروژه های که حساسیت بالایی دارد برای استفاده از آب خالص از ستون های رزین نیز استفاده می شود.

دستگاه تصفیه آب صنعتی یک مرحله ای و دو مرحله ای

به یک مرحله به عنوان یک دستگاه تصفیه آب صنعتی مستقل نگاه کنید. با توجه به این نکته، تفاوت بین یک دستگاه تصفیه آب صنعتی تک مرحله و یک دستگاه تصفیه آب صنعتی با دو مرحله در این است که با یک مرحله RO ، عبور از ورودی اول به آب ورودی به پاس دومیا RO دومتبدیل می شود که در نهایت آب تصفیه شده تولید می شود.

علاوه بر تولید ترکیب با کیفیت بسیار بالا تر، سیستم عبور مضاعف نیز می تواند با تزریق گاز سوزاننده بین پاس اول و دوم، گاز دی اکسید کربن را از داخل آن جدا کند. با افزودن سوزاننده پس از گذر اول ، pH آب عبوری اول را افزایش داده و C02 را به بی کربنات (HCO3-) و کربنات (CO3-2)  برای دفع بهتر توسط غشاء های RO در پاس دوم تبدیل می کنید. این کار به دلیل تزریق سوز آور و تشکیل کربنات انجام می شود.

وجود کاتیون هایی همانند کلسیم موجب پوسته پوسته شدن غشاء های RO می شود.

مراحل دستگاه تصفیه آب صنعتی

مرحله اول شامل گند زدای آب می باشد و در صورت وجود آلودگی میکروبی در آب مثل کلرزنی، سیستم یو وی و یا استفاده از ازن می باشد.

مرحله دوم استفاده از سیستم پیش تصفیه شامل فیلتر شنی و کربنی می باشد که در فیلتر شنی ذرات درشت 100 میکرون گرفته می شود و در فلیتر کربن طعم آب و یا بوی آب از آن گرفته می شود.

مرحله سوم استفاده از فیلتر میکرونی جهت حذف ذرات تا 5 میکرون از داخل آب می باشد. تعویض و شست و شوی این نوع فیلتر در حفظ عمر مفید ممبران کمک می کند.

مرحله اسمز معکوس شامل پمپ طبقاتی و ممبران های دستگاه تصفیه آب صنعتی می شود.

مرحله تزریق آنتی اسکالانت جهت پیشگیری از ایجاد رسوب در آب می باشد.

آنتی اسکالانت ها و مواد ضدرسوب

آنتی اسکالانت ها و مواد ضد رسوب، همان طور که از نام آن ها پیداست، مواد شیمیایی هستند که می توانند به آب ورودی قبل از دستگاه تصفیه آب صنعتی تزریق و اضافه شوند تا به کاهش رسوب گذاری آب ورودی بر روی غشاء های فیلتر ممبران در آب شیرین کن کمک کنند. آنتی اسکالانت ها و مواد ضد رسوب، محدودیت حلالیت ترکیبات معدنی مشکل ساز را افزایش می دهند. با افزایش محدودیت های حلالیت، شما قادر به غلیظ کردن نمک ها بیش از حد ممکن هستید و در نتیجه به بازده و غلظت بالا تر می رسید. آنتی اسکالانت ها و مواد ضد رسوب با دخالت در تشکیل رسوب و رشد کریستال کار می کنند. انتخاب آنتی اسکالانت و مواد ضد رسوب مناسب برای استفاده و محاسبه و تزریق دوز صحیح آن به آب ورودی دستگاه تصفیه آب صنعتی بسیار مهم است و به طراحی سیستم RO بستگی دارد.

تزریق بی سولفیت سدیم  (SBS)

با افزودن بی سولفیت سدیم (SBS) یا سدیم متا بی سولفیت(SMBS) ، که کاهنده کلر است، قبل از RO در دوز مناسب به جریان آب می توانید کلر باقی مانده در آب را حذف کنید. چرا که رسیدن کلر به غشای فیلتر ممبران بسیار خطرناک است و آن را از بین می برد.

روند تمیز کردن دستگاه تصفیه آب صنعتی و شستشوی شیمیائی ( CIP )

غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی به تمیز کردن دوره ای نیاز دارند، به طور میانگین 1 تا 4 بار در سال بستگی به کیفیت آب ورودی دارد. به طور کلی، اگر افت فشار عادی شده یا عبور نمک عادی شده 15 درصد افزایش یافته باشد، زمان آن فرا رسیده است که غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی را تمیز کنید. اگر دبی آب تولید شده 15 درصد کاهش داشته باشد، زمان آن رسیده است که غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز تمیز شوند. می توانید غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی را در جای خود تمیز کنید یا آن ها را از سیستم RO جدا کرده و توسط یک شرکت خدماتی که در این سرویس متخصص هستند، تمیز کنید. ثابت شده است که تمیز کردن غشاء های خارج شده از سیستم بهتر از تمیز کردن غشاء ها داخل خود سیستم است. تمیز کردن غشای دستگاه تصفیه آب صنعتی توسط پاک کننده هایی با pH بالا و پایین برای از بین بردن آلاینده ها از غشاء است. پوسته پوسته شدن با پاک کننده های با pH پایین و مواد آلی، کلوئیدی و سوخت های زیستی با پاک کننده هایی با pH بالا تصفیه می شوند. تمیز کردن غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی فقط منحصر به استفاده از مواد شیمیایی مناسب نیست. بسیاری از عوامل دیگر از جمله جریان، درجه حرارت آب و کیفیت و بسیاری از فاکتور های دیگر که یک گروه خدماتی با تجربه باید برای تمیز کردن صحیح غشاء های دستگاه تصفیه آب صنعتی به آن بپردازند وجود دارد.